Menu Close

Produkt- og Sprintmål – brug dem nu!

Ofte hører jeg denne sætning “Scrum virker ikke rigtig for os, vi når aldrig, hvad vi planlægger i et sprint”. Hvortil jeg gerne spørger “Er jeres Produkt- og Sprintmål realistiske og målbare?”. Efter lidt stilhed får jeg gerne svaret “Vi bruger ikke Produkt- og/eller Sprintmål endnu”.

Det er simpelthen for sløset!

Jeg er i løbet af de sidste par år blevet beriget med mange gode og lærerige drøftelser om Scrum teorien og hvordan frameworket bliver brugt i praksis. Disse samtaler har primært været med Scrum Mastere, ledere og andre mennesker, der var direkte eller indirekte i berøring med Scrum i deres arbejde. I mange af disse samtaler har jeg haft ovenstående dialog, når vi kom til snakken omkring Produkt- og Sprintmål.

Selvom “Produktmål” blev introduceret i den seneste version af SG tilbage i November 2020 og “Sprintmål” har været en del af SG, siden den første version blev publiceret i 2010, så er der dog forbavsende mange Scrum Teams derude, som stadig ikke gør brug af hverken Produkt- og Sprintmål.

Når nu du er så priviligeret at være Scrum Master, så er du ansvarlig for at få undervist og coachet dit Scrum Team og din organisation i både teorien og brugen af Scrum. Som Scrum Guiden (SG) ellers så præcist skriver det:

The Scrum Master is accountable for establishing Scrum as defined in the Scrum Guide. They do this by helping everyone understand Scrum theory and practice, both within the Scrum Team and the organization.

– Scrum Guide

Når jeg spørger ind til, hvorfor de ikke har taget Produkt- og Sprintmål i brug, så hører jeg gerne de samme dårlige undskyldninger:

  • “Vi er slet ikke nået til Produkt- og/eller Sprintmål endnu.”
  • “Det er for svært at definere Produkt- og/eller Sprintmål, så vi er ikke rigtig kommet i gang endnu.”
  • “Produkt- og Sprintmål er ligegyldige, fordi der altid kommer vigtigere opgaver ind fra højre i vores sprints.”

Jeg vil ikke påstå, at det sidste punkt vil blive løst med bedre Produkt- og Sprintmål, fordi der ofte i disse tilfælde er andre årsager, der ligger til grund for problemet.

Og ja, det er svært at definere Produkt- og Sprintmål, men det skal ikke afholde jer fra at springe ud i det. Her skal i som Scrum Team være modige nok til at turde at definere disse mål. Det tager tid at lære at definere gode mål og der skal givetvis mange forsøg til, men det er en rejse, som I skal på sammen. Jeg har selv været på den rejse med næsten alle mine Scrum Teams.

Produktmål er vigtig, fordi det giver jer som Scrum Team fokus på et mere langsigtet mål. Hvert sprint skal så være med til at bringe produktet tættere på det overordnede produktmål. Så I ikke bare sprinter derudaf og ender med at fokusere på kvantiteten. Denne situation bliver af mange omtalt som Feature Factory, som er et udtryk opfundet af John Cutler.

I’ve used the term Feature Factory at a couple conference talks over the past two years. I started using the term when a software developer friend complained that he was “just sitting in the factory, cranking out features, and sending them down the line.”

– John Cutler

Feature Factory er desværre stadig meget udpræget, og det er noget, du som Scrum Master kan og skal ændre på.

Sprintmål er vigtig, fordi det som sagt skal være med til at holde snuden i sporet mod produktmålet og samtidig definerer det også et sprints succes. Ganske enkelt, når I ikke jeres Sprintmål, så var sprintet ikke en succes. Så længe Sprintmålet ikke er nået, så er det omdrejningspunktet i hver eneste Daily Scrum.

The purpose of the Daily Scrum is to inspect progress toward the Sprint Goal and adapt the Sprint Backlog as necessary, adjusting the upcoming planned work.

– Scrum Guide

Som jeg skrev i min forrige klumme, så har jeg haft succes med at bruge OKR til at definere Produkt- og Sprintmål, så det kunne også være et sted for jer at starte – ikke dermed sagt at det vil virke for jer. Gå ud og lav noget research på, hvordan I kan definere jeres mål sammen og eksperimentér med det, indtil I som Scrum Team finder den rette opskrift.

En måde at komme i gang med Produkt- og Sprintmål kunne være, at I definerer jeres første Produktmål som en OKR med ét Objective og op til tre Key Results (KR).

Hvis I opnår jeres KRs, så ved I, at I også har nået jeres Objective. Når I har defineret jeres Produktmål, så kan I eksempelvis crafte hvert Sprintmål som et Objective, der mapper op imod jeres Produktmål. Har du appetit på mere OKR, så kan jeg varmt anbefale disse to bøger.

Så til alle jer, der overvejer eller allerede anvender Scrum, vær nu seriøs i jeres tilgang til frameworket og brug både Produkt og Sprintmål, fordi sammen skaber de commitment og fokus på, hvad et Scrum Team skal lykkedes med både på kort og længere sigt.

Du kan ikke udelade enkelte events, artefakter, commitments, værdier eller accountabilities, fordi de til sammen skaber denne tiltænkte ramme til at løse komplekse problemstillinger med Scrum.

Så kære Scrum Master, sørg nu for, at dit Scrum team bruger både Produkt- og Sprintmål. Det er dit ansvar at undervise dem i Scrum!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.